tiistai 19. elokuuta 2014

Tvätta kläder med bikarbonat

Att tvätta kläder, ytor och håret går bra med bikarbonat. Det är naturvänligt och skonsamt. Dessutom tar det bort lukt från kläderna, som tex tobaksrök, parfym, sköljningsmedel etc. Fönster tvättar jag alltid med bikarbonat/vatten blandning och jag torkar dem med tidningspapper, på så sätt blir det inga ränder. Lavoaren i WC blir skinande ren med denna blandning, likaså WC byttan. Kakel i badrum och dusch rengörs lika enkelt. Spisen med fett fläckar blir som ny.

Klädtvätt
Jag blandar 3 rågade teskedar med ca 1 liter vatten och häller av den blandningen i tvättmaskinen
när jag ska tvätta mina kläder. Jag använder inte vanligt bykpulver alls. Man kan göra en starkare blandning på en ½ kopp bikarbonat till en liter vatten om så behövs. Vid riktigt envisa fläckar
använder jag Vanish Oxi Action - doft fri.
Tänder
Tänderna tvättar jag med en blandning av kokosolja och bikarbonat. Jag tar ca 1 dl kokosolja och ställer den i mikrovågsugnen i några sekunder så den blir rinnande. Sedan tillsätter jag 1 tsk bikarbonat och blandar väl. Ställ i en ren glasburk med lock och använd dagligen. Tänderna blir vitare och kokosoljan tar bort bakterier.

Deodorant
Deodorant fixar jag på samma sätt men tillsätter några droppar lavendel olja eller annan doft jag gillar. Sedan är det bara att ta minimala mängder på fingerspetsarna och fördela i armhålan. Mycket effektiv deodorant och den innehåller inga kemikalier.
Mycket bra för människor med doft allergi. Går bra att använda också utan doftande olja om man är mycket känslig.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti